TLN
10 januari 2018
Brexit-onderhandelaar deelt zorgen TLN
Michel Barnier, Brexit-onderhandelaar namens de Europese Unie, deelt de zorgen van TLN over de gevolgen van de Britse afscheiding voor de transport- en logistieke sector. Bedrijven moeten zich voorbereiden op ‘ernstige verstoringen’ van de huidige werkwijzen: ‘Companies should be prepared for disruption and more burdensome rules.’

In gesprek met TLN-voorzitter Arthur van Dijk onderschrijft Barnier de bijzondere positie van ons land als ‘gateway’ naar het Verenigd Koninkrijk. De twee troffen elkaar tijdens een bijeenkomst van VNO-NCW. Van Dijk heeft daar zijn zorgen uitgesproken over de kwaliteit van de douane, de procedures en de systemen, met name in de periode direct na een overeenkomst tussen Europa en het VK. Weliswaar zal sprake zijn van een transitieperiode, maar Van Dijk is bang dat die te kort zal blijken te zijn om alle problemen het hoofd te bieden. Die periode kan juridisch niet langer duren dan van maart 2019 tot en met december 2020. Barnier gaf aan oor te hebben voor deze aspecten van de Brexit, die met name gevolgen hebben voor Nederland.

Barnier zei het een uitdaging te vinden om van alle andere EU-staten instemming te krijgen voor de overeenkomst met de Britten. Alle lidstaten moeten immers instemmen, met inbegrip van de Oost-Europese. Daar verwacht hij weerstand. De landen zouden hun medewerking aan het verdrag kunnen gebruiken om een eigen eisenpakket op tafel te leggen. Ook België is niet eenvoudig, omdat dat de deelparlementen moeten instemmen.  

Tijdens de bijeenkomst heeft Barnier ook aangegeven dat een verder uiteenvallen van de Europese Unie voor alle betrokken landen nadelig zou zijn. Als de EU ophoudt te bestaan, zal in 2050 geen enkel EU-land in de economische top 20 van de wereld staan, waarschuwde hij. Blijft de EU bestaan, dan behoort het samenwerkingsverband tot de top-5. Het is daarom van het grootste belang dat de EU niet verder zal ontbinden.

23/30 oktober 2017
TLN en EVO organiseren een study tour voor de Britse zusterorganisatie FTA, naar aanleiding van het TLN-bezoek in juni aan de FTA. Douaneafhandeling speelt na de Brexit een cruciale rol en de Nederlandse douane staat bekend om zijn uitstekende afhandelings- en ICT-processen. Voor TLN is het van belang te laten zien hoe we in Nederland werken, opdat de Britten kunnen zien hoe het moet en hopelijk kunnen lobbyen voor een identieke afhandeling in GB.

11 oktober 2017
Nieuwsblad Transport organiseert een groot Brexit-event voor het Nederlandse vervoerende en verladende bedrijfsleven. TLN is content partner en zal eveneens spreken op deze bijeenkomst. Doel van de bijeenkomst is ondernemers bewust te laten worden van de mogelijke gevolgen van de Brexit.

25 september 2017
De TLN-deelmarkt AFTO organiseert voor haar leden een themabijeenkomst die grotendeels in het teken zal staan van de Brexit. Het belang van de AFTO-leden is groot, aangezien de deelmarkt dedicated GB-vervoer verricht. Een spreker van het ministerie van Buitenlandse Zaken zal ingaan op het Brexit-proces.


13 september 2017
De taskforce Brexit van VNO-NCW organiseert voor haar leden een groot Brexit-event waar onder andere demissionair minister Ploumen en VNO-NCW voorman Hans de Boer spreken. In de middag zijn er vier parallelsessies, waarbij een sessie geheel is gewijd aan transport en logistiek, om het belang van deze sector te onderstrepen. TLN en EVO behartigen hier de belangen van de sector.

7 en 8 september 2017
De directeur Wegververvoer van het UK Department for Transport, Duncan Price, was tijdens het Norduk-overleg in Oslo, waar ook TLN aanwezig was, optimistisch gestemd over de Brexit en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector. Tijdens dit jaarlijkse landenoverleg tussen Scandinavië, Engeland en Nederland gaf hij aan optimistisch te zijn over het vertrek. 'We zijn straks wel een derde land, maar nog lang geen Turkije of Rusland.' TLN zag het wat minder rooskleurig en vroeg met name naar de gevolgen als GB uit de Douane-unie stapt. Price liet weten dat er diverse scenario’s liggen. Plan A is een free trade agreement realiseren met geharmoniseerde regels en wederzijdse erkenning van procedures en vergunningen. Plan B focust op een transitieperiode van 2 tot 4 jaar, maar dat moet de EU dat uiteraard ook willen. Worst case scenario is dat GB en de EU geen overall deal met elkaar kunnen afsluiten dan wel een korte of lange transitietermijn kunnen overeenkomen. 'Dan moeten we terugvallen op aparte deals.' Probleem is dat na de derde onderhandelingsronde over dit soort zaken nog helemaal niet gesproken is. De EU wil eerst de drie belangrijkste punten uitonderhandelen (kwestie Ierland-Noord-Ierland, burgerrechten en de rekening aan de EU) alvorens gesproken gaat worden over andere zaken. TLN vroeg naar de gebrekkige douanecapaciteit, in combinatie met de overgang naar een nieuw douanesysteem in 2019. Price gaf aan dat Dover topprioriteit heeft, met name de fysieke infrastructuur aldaar. Het nieuwe CDS-douanesysteem is, ruim voordat de Brexit überhaupt bestond, al uitgerold. Het aantal afhandelingen is toen berekend op 60 miljoen. Echter, 300 miljoen transacties worden nu na de Brexit verwacht. Price voorziet een toepassing van de modernste ICT-technologie, waardoor 'de efficiëntie enorm groot zal zijn en een teruggang naar voor 1993 uitgesloten is'. Maar TLN verwacht dat de gevolgen van deze vervijfvoudiging niet zo gemakkelijk via ICT-oplossingen verholpen kunnen worden. TLN vreest forse wachttijden en vrachtauto’s die straks op het continent moeten parkeren, totdat Dover het sein geeft dat er weer vrachtauto’s afgehandeld kunnen worden. Om die reden zouden controles ook in het achterland moeten plaatsvinden, om de doorstroming gaande te houden. 

1 september 2017
Als opvolging van het bezoek van minister Jones aan TLN in april is TLN gevraagd voor een terugkombezoek op de ambassade van Groot-Brittannië (GB) in Den Haag. De gesprekken zullen grotendeels in het teken staan van de in augustus verschenen publicatie ‘Customs arrangement’, waarin GB voorstellen doet voor een mogelijk nieuw douaneregime. Aangezien de belangen identiek zijn, zal TLN samen met EVO de belangen van de sector verdedigen.

29 en 30 juni 2017
Op uitnodiging van de FTA bracht een kleine delegatie van TLN, onder leiding van voorzitter Arthur van Dijk, een bezoek aan de FTA. De FTA geeft TLN de volgende boodschap mee: ‘Brexit: prepare for the worst, lobby for the best’.
  
15 juni 2017
TLN en een aantal TLN-leden nemen deel aan een eerste verkenningsgesprek (samen met NFIA, NDL en overheid) met betrekking tot de Brexit. Welke trends zien we, welke bedreigingen, wat kunnen/moeten we doen ter voorbereiding? De uitkomsten van het gesprek worden meegenomen in de verdere gesprekken die het bedrijfsleven en de overheid met elkaar voeren over de Brexit.

10 april 2017
Britse Brexit-delegatie op bezoek bij TLN: de Britse minister David Jones, aangesteld als minister voor vertrek uit de Europese Unie, doet het hoofdkantoor van TLN in Zoetermeer aan. De minister werd onder andere vergezeld door de Ambassadeur van het Verenigd Koninkrijk in Nederland, Sir Geoffrey Adams.
Terug naar de Brexit-pagina
 
Contact